Melab, inte bara el!
Moheda el har blivit Melab, och då inte bara en elinstallationsfirma utan också en butik med både damkläder och vackra inredningsföremål. Ägaren Anette Eriksson brinner för design.
Anettes man Rickard tog över sin pappas elfirma på 90-talet och startade företaget Moheda El. I början sysslade man bara med elinstallationer och sålde belysning och vitvaror.
Anette hade jobbat inom vård och restaurang men var väldigt intresserad av design och inredning, så hon bestämde sig för att satsa på butiken, som hon äger tillsammans med sin man, på heltid. I början sålde hon belysning och tyger från Marimekko.
-Jag gillar både deras kvalitet och design, så det dröjde inte länge förrän jag även sålde kläder av deras märke.
Bred kundkrets
Under en period hade familjen Eriksson två butiker, dels den i Moheda men även en liten affär i Växjö, men Anette kände att det blev för tufft att driva båda så hon valde att satsa i Moheda.
-Jag vill att Moheda ska fortsätta vara ett levande samhälle där det finns service för Mohedaborna.
Nu är det inte bara Mohedafolket som handlar i Anettes butik. Kundkretsen är bred och det är många som är stamkunder.
-Sedan ett år tillbaka har vi även en web-shop, som rullar på bra. Vi marknadsför oss mest via sociala medier och det fungerar bra.
Populära klänningar
-Det kunderna mest frågar efter är klänningar, berättar Ulrika Larsson, som har arbetat i butiken i åtta år, och trivs väldigt bra. Klänningar som fungerar både till vardag och till fest, beroende på vilka accessioarer man bär till. Många uppskattar att vi har personlig service, att vi hjälper dem med tips och råd och kan bistå när de provar, så att de kan handla i lugn och ro.
Anette och Ulrika åker på mässor tillsammans, för att kolla på nyheter, trender och träffa sina leverantörer. De trivs med att arbeta tillsammans och är ett bra team, säger de båda.
Skylt-vinnare
I våras vann de en skyltningstävling för Saga Forms produkter.
-Jag blev så snopen när de ringde och berättade att just vi hade vunnit, säger Anette och skrattar. Bäst av 157 försäljningställen i Sverige. Priset blev en middag.
Inte konkurrenter
I Moheda finns även Eddes mode, blir det inte konkurrens mellan er om kunderna?
-Nej, det tycker jag inte, vi säljer olika märken och vi samarbetar när det gäller modvisningar.
Kundkvällar
Kunderna som kommer till Melab är mellan 13 och 90 år, berättar Anette.
-Vi har kläder i de flesta storlekar och tio olika klädmärken så det brukar finnas något som passar. Några gånger om året bjuder vi in till speciella kundkvällar då vi bjuder på snittar och lite dricka. Vi ger tips om mode och vad som passar ihop. Det är ett kul sätt att träffa våra kunder och det brukar vara kö för att komma in, säger Anette och ser glad ut.