Björn och Åsa tillsammans igen


I familjen Elmgren från Alvesta har det alltid spelats och sjungits. Björn sjunger och spelar teater, Åsa är operasångare och brodern Ulf spelar trummor. Pappa Sten-Roger, nyligen bortgången, spelade, sjöng och dirigerade.
 
På frågan om de var en ”familjen Trapp”, från Sound of music, svarar Björn blixtsnabbt med ett jättegarv:

– Aldrig i livet, vi är inget kollektiv, 
vi är solister och individualister!
 
Åsa flyttade till Österrike när Björn, som är minstingen i syskonskaran, bara var 14 år.
 
– Det är först nu vi kan jobba tillsammans, säger han och ser glad ut.
 
-Vi har sjungit en del på familjehögtider, berättar Åsa, och då har det blivit all sorts musik eftersom både jag och Björn är breda i vår repertoar.
 
-Jag var ett odrägligt barn, säger Åsa, för jag sjöng alltid. När jag var 13 år började jag ta sånglektioner av Christina Fritzson och efter tre år gick jag vidare till Sylvia Mang Borenberg. Både Christina och Sylvia fick mig att tro att jag hade en framtid inom sången, så vid 21 års ålder flyttade jag till Wien för att utbilda mig till operasångerska.
 
Syskonen Elmgren har alltid uppmuntrats i sitt musicerande. De curlades inte men fick stöd och göra det som de själva ville. Nu när Björn startat en opera, Smålandsoperan, tycker Åsa att det är perfekt att hon flyttat hem till Sverige igen. I somras sjöng de Trollflöjten tillsammans och nu väntar Don Giovanni på Huseby i sommar och i Musik i sommartid den 16 augusti i Lekaryds kyrka.
 
Bild: privat Åsa Elmgren, från Trollflöjten

www.vardagstexter.com är min hemsida. Ulla Sigfridsson heter jag och arbetar bland annat som frilansskribent.  Mina texter handlar om vanliga ovanliga människor. Jag bloggar ibland och skriver en del dikter. 
Jag skriver även reklam- och säljtexter och är van att jobba med sociala medier. Har erfarenhet från att jobba med hemsidor, personaltidningar, kundtidningar, kampanjer, debattartiklar med mera.

 

Under fliken finns mina kontaktuppgifter om någon skulle vilja anlita mig för skrivjobb eller utveckling av sina sociala medier.